ארונות בטיחות למעבדה

למעבדות יש תפקיד מכריע במחקר מדעי, קידום ערכי החדשנות ופיתוח טכנולוגיות פורצות דרך. עם זאת, סביבת עבודה במעבדה עלולה להוות סיכון עצום לאדם ולסביבה עקב עיסוק בחומרים מסוכנים, נדיפים וזיהומיים. על מנת להפחית סכנה פוטנציאלית לציוד, דגימות ומכשור, למנוע סיכוי לדליפות ולשמור על בטיחותם של אנשי הצוות, כל מעבדה חייבת להיות מאובזרת בארונות בטיחות, אשר מספקים תנאים איכותיים לעבודת מחקר בטיחותית ומבוקרת.

לקטלוג ארונות בטיחות למעבדה באתר >

מהו ארון בטיחות למעבדה?

ארונות בטיחות חיוניים למעבדה, והם מאפשרים לחוקרים לעבוד עם חומרים מסוכנים, כגון כימיקלים, דלקים, שמנים וחומצות, תוך שמירה על רמת הבטיחות הגבוהה ביותר. עיסוק בחומרים אלה מצריך הקפדה על זיהוי, מיפוי והפרדה מסביבת העבודה תוך כדי שיוך לקטגוריית אחסון ספציפית, וזאת כדי למנוע ראקציות מסוכנות כתוצאה מהדלפות ויצירת גזים רעילים.

השימוש בארונות בטיחות במעבדה נעשה לשמירה, סידור וארגון של חומרים מוצקים, נוזלים דליקים או גזים נדיפים המאוחסנים במכלים מופרדים, כגון בקבוקים, תרסיסים או חביות. ארונות בטיחות בנויים מחומרי גלם חזקים ועמידים, כמו מתכת מגולוונת חסונה מפני התלקחות של נוזלים דליקים, או פולימר תרמופלסטי שעמיד בפני חמצון וקורוזיה. רמת העמידות בפני שריפה והמבנה של ארונות בטיחות נקבע ומוגדר על פי תקני הבטיחות הרשמיים – OSHA ו- NFPA. יש לציין כי תקנים אלה אינם מחייבים אחסון של חומרים שאינם דליקים בארונות הבטיחות. יחד עם זאת, כיום ישנו קונצנזוס כמעט מוחלט כי יש לשמור בארונות בטיחות גם חומרים מסוכנים שאינם דליקים.

ארון בטיחות לאחסון כימיקלים

סוגי ארונות בטיחות במעבדה

לארונות הבטיחות ישנם מספר פרמטרים המגדירים את אופן ומטרות השימוש והם נבדלים אחד מהשני על פי סוגי החומרים המיועדים לאחסון, סוגי המכלים שמכילים חומרים אלה, נפח וקיבולת הארון והגישה לתוכן הארון.

סיווג לפי סוג החומרים

ככלל, ארונות בטיחות למעבדה צבועים בצבעים שונים כדי לסמן את סוגי החומרים שמאוחסנים בהם. כך, בארונות בטיחות בצבע זהוב נהוג לאחסן נוזלים דליקים, ובארונות כחולים שומרים  חומרים נוזליים קורוזיביים וחומצות מסוכנות. בנוסף, ישנם ארונות בטיחות בצבע ירוק, אשר מיועדים לאחסון חומרי הדברה. סוג אחר של ארונות בטיחות מיועד לאחסון חומרי צבע ודיו וארונות אלה מסומנים על ידי צבע אדום. כמו כן, ישנם ארונות בטיחות אפורים או לבנים שמיועדים לחומרי פסולת דליקים. ארונות בטיחות כסופים משמשים לצרכי המשרד.

ההפרדה בין ארונות בטיחות על פי סוגי החומרים נעשית כדי להקל על צוותי המעבדה בזיהוי החומרים, הן בשגרה והן במצבי חירום.

סיווג לפי מיכל אחסון

מבנה הארון נבנה על מנת לאפשר אחסון של סוגי מכלים ספציפיים. כך, ארונות עם מסועי גלילה מתאימים במיוחד לשימוש בחביות, מכוון שהם מאפשרים הכנסה והוצאה של חומרים בקלות ובמהירות. ארונות עם מדפים חזקים במיוחד שעמידים לריאקציות כימיות מיועדים בדרך כלל לאחסון של בקבוקים כבדים המכילים כימיקלים מסוכנים.

ארונות בטיחות למעבדה

סיווג לפי כמות החומרים

ארונות בטיחות מגיעים בגדלים שונים, בהתאם לכמות החומרים שצריך לשמור בהם. הקיבולות של ארונות הבטיחות נעים בין 2 ועד ל110 גלון.

סיווג לפי מנגנון פתיחת הדלת

הדגמים של ארונות בטיחות נבדלים גם על פי מנגנון פתיחת הדלת, המשפיע הן על קלות, מהירות ונוחות של העבודה והן לתנאי הבטיחות בעבודה עם חומרים מסוכנים. כיום קיימים שלוש סוגים של מנגנוני פתיחה: Manual – ארונות בטיחות עם  מנגנון זה נפתחות באופן ידני לזווית של 180 מעלות. Bi-Fold – ארונות בטיחות עם דלת "אקורדיון" אשר זזה לצדדים בפתיחה. Self-close – ארון בטיחות עם דלת שנסגרת מיד אחרי שנפתחה באופן אוטומטי.