תחזוקת חדרים נקיים

הקפדה על הנחיות התחזוקה והניקיון על בסיס יומי, שבועי, חודשי ורבעוני הינה התנאי הבסיסי וההכרחי לניהול חדר נקי. נהלים מסוימים מיועדים לכל חדר נקי, בכל דירוג ומכל סוג, ופרוטוקולים אחרים רלוונטיים לחדרים נקיים מסוג או דירוג מסוים. כך למשל, עבור חדרים נקיים בדירוג 10, יש להפעיל לחץ אוויר חיובי בזרימה מלאה לפחות 30 דקות לפני תחילת תהליך הניקיון, על מנת להבטיח איכות גבוהה של האוויר בחלל.

 

פרוטוקול כללי לתחזוקת חדרים נקיים

סדר הניקיון בחדר נקי מתבצע מלמעלה, מהנקודה הגבוהה ביותר בחלל ויורד לכיוון הרצפה, וזאת מכיוון שבמהלך הניקיון, החלקיקים המזהמים שמוסרים מהמשטחים נוחתים על הרצפה בשל כוח המשיכה.

ניקוי חדרים נקיים מתחיל בהפעלת שאיבת האבק בכל שטח החלל. לאחר השאיבה, יש לנגב את כל המשטחים עם מטליות לחדר נקי. ההנחיות קובעות כי כיוון הניגוב חייב להיות אחיד, כלפי מטה או החוצה, תוך כדי הימנעות מתנועה חוזרת (הלוך ושוב), אשר עלולה לפזר חלקיקים באוויר או אפילו ליצור חלקיקי לכלוך נוספים. תנועת הניגוב על הקירות ועל החלונות חייבת להיות בכיוון זרימת האוויר.

 

כמו כן, פרוטוקולים ונהלי תחזוקה קובעים כי אסור למחזר תכשירי ניגוב וכי יש להשתמש במגבון או ספוג חדשים בכל ניגוב, כדי למנוע יצירת חלקיקי זיהום חדשים והפצתם בחלל.

פרוטוקול התחזוקה והניקיון של הרצפות בחדרים נקיים אוסר על שימוש בשעווה או בחומרים כימיים כיוון שהם עלולים לכלול חלקיקים מזהמים. על כך, יש לנקות את הרצפות באמצעות חומרי חיטוי וניקוי מיוחדים, המורכבים ממים מזוקקים ואלכוהול איזופרופיל.

תחזוקת חדרים נקיים

תחזוקת הציוד בחדר נקי

תחזוקת הציוד בסביבה הנקייה דורשת הקפדה על נהלים מיוחדים. כך לדוגמה, כדי למנוע התפשטות של שמן ולמנוע יצירת חלקיקי זיהום מולקולריים, הציוד שמצריך שימון, חייב להיות מבודד ומוגן על ידי שכבות פוליקרבונט.

עובדי ניקיון מוסמכים נדרשים ללבוש שלושה זוגות של כפפות לאטקס בזמן פעולות התחזוקה והניקיון של פרטי הציוד. לאחר שימון של המכשיר, העובדים מסירים את הזוג החיצוני, תוך כדי קיפול פנימה של תחתית הכפפה, אשר מכילה את שאריות השמן. ללא הקפדה על נוהל זה, השמן והחלקיקים האורגניים עלולים להידבק אל ידית הדלת לחדר נקי כאשר העובד יוצא החוצה והעובדים האחרים שייגעו בידית, יעבירו את החלקיקים אל המשטחים והאוויר בתוך החלל.

 

בין פרטי הציוד המיוחדים אשר זקוקים לנהלי תחזוקה מחמירים נמנים מסנני HEPA ורשתות מייננות. כך, יש לשאוב אבק עם מערכות שאיבה משטח מסנני HEPA כל שלושה חודשים, על מנת לוודא כי לא נאספו עליו חלקיקים מזוהמים. בנוסף, יש לבצע בדיקת זרימת אוויר במסננים על מנת לוודא כי מהירות זרימת האוויר הינה תקנית. כיול וניקוי רשתות מייננות אחת לחצי שנה מבטיח קצב תקין של שחרור יונים.

מדידת חלקיקים מזהמים בחדר נקי

ביצוע בדיקות תקופתיות בחדרים נקיים מהווה חלק מאוד חשוב מהתחזוקה ששוטפת ונחוץ על מנת להבטיח תפקוד תקין של המערכות בסביבה הנקיה.

על פי ההנחיות, יש לערוך בדיקה לספירת חלקיקים כדי לבדוק אעמיד בתקנים על פי דירוג החדר כל שישה חודשים. איתור החלקיקים המזהמים מתבצע באמצעות מכשירים מיוחדים, אשר מודדים חלקיקי הזיהום שמרוכזים על המשטחים או פזורים באוויר במרווחי זמן קבועים או מסביב לשעון. יש להקפיד על מדידת רמת הזיהום במרכזי הפעילות השונים בחדרים נקיים, כגון בתחנות העבודה, על המסועים ועל משטחי שולחנות המעבדה.

 

מודדי החלקיקים משמשים גם למעקב אחר הפעילות של העובדים בחדר נקי. כמו כן, יש צורך בשימוש במכשירי מדידה גם במקרים של שבירת מוצר המעבדה, פריט ציוד או חפץ אחר וזאת כדי מנת לקבוע האם הזיהום שנוצר בעקבות הפגיעה הוסר בהצלחה או שיש צורך בפעילות ניקוי נוספת. חשוב לתת תשומת לב מיוחדת לסדקים ולכיסי האוויר, שבהם עלולים להתרכז החלקיקים.