ריהוט מעבדה מזווית ארגונומית

המחקרים מוכיחים כי האיכות הארגונומית של אבזור המעבדה משפיעה על הפרודוקטיביות של העובד ועל מימוש כישוריו הפיזיים והמנטליים לצורך ביצוע המשימות המקצועיות וכתוצאה מכך – גם על פיריון עבודתו.

בעשרות השנים האחרונות חלה עלייה בתלונות עובדי משרדים ומעבדות על כאבים בגב התחתון, בצוואר, בגפיים עליונות ובכתפיים, על דלקות שרירים וגידים ופריצות דיסק, וזאת כתוצאה ממערך העבודה הלקוי שאינו מתחשב בצרכים הבריאותיים של העובדים. בשל הכמות והאופי הספציפי של הכאבים, המדענים העניקו לתופעה הזאת שם מקצועי –  WRMSD- Disorder Musculoskeletal Related Work (בעיות השלד והשרירים על רקע סביבת העבודה). 

ספסלים ועגלות

הדוגמה הקלסית לתופעה הינה הופעת כאבי שרירים כאשר העובד נמצא בתנוחת ישיבה לא נוחה לזמן ממושך, או משתמש בפרטי ריהוט או ציוד שלא הותאמו למבנה גופו ולצורת עבודתו.  מובן מאליו שהיעדר תנאים אופטימליים לעבודה גורמים לשלל בעיות תפקודיות, כגון אובדן מהיר של יכולות קשב וריכוז, פגיעה בכושר הבחנה בפרטים, תחושה של עייפות נפשית ופיזית, חוסר מוטיבציה ואי הגעה לעבודה בשל המחלה.

תופעת WRMSD פוגעת במגוון קבוצות עובדים, ביניהם גם עובדי המעבדה, אשר מעבירים שעות רבות מול מסכי מחשב וציוד לחקר ובדיקה. החדשות הטובות הן שניתן למנוע הופעת WRMSD באמצעות תכנון ארגונומי, אשר הוכח לאורך הזמן כאפקטיבי ומהיר השפעה.

תכנון ארגונומי ליצירת סביבת עבודה בריאה

ארגונומיה הינה תחום מדעי העוסק בהתאמת סביבת המחיה או העבודה לצרכים הבריאותיים של העובד, במטרה לייצר תנאים אופטימאליים ליעילות ותפוקה גבוהה. כל תכנון של חלל או פריט ריהוט אשר אמור לשרת אותנו בבית, במשרד או במעבדה אמור להתחשב במבנה גוף האדם, ממדיו והאופן בו אנו משתמשים ברהיט. גובה השולחנות והכיסאות, גובה החלון, רוחב הדלת, מבנה המדרגות, צורות של ידיעות הפתיחה של המגירות – כל פריט קטן שאנו משתמשים בו עובר תהליך מדוקדק של ייעוץ ארגונומי ותכנון.

לרוב התכנון יהיה מבוסס על גובהו ומשקלו של האדם הממוצע, ואילו במקרים מסוימים יש לאפשר התאמת מימדי הרהיטים לאדם מסוים ומגוון השימושים. אחת הדוגמאות המובהקות היא מיטה מתכווננת , שנולדה לעולם מתוך הצורך בהקלה על המטופלים במוסדות הרפואיים, התאמת תנוחותיהם למצבים בריאותיים שונים וגם סיוע לצוות הרפואי בטיפול ושינוע החולים. ריהוט מתכוונן במעבדה כיום הוא האלף בית של תכנון חלל העבודה.

שולחנות מעבדה

תהליך תכנון ארגונומי דורש הערכת הסיכונים, כלומר איתור גורמים אשר עלולים לסכן את מערכת שלד – שריר של העובד. על בסיס הערכת הסיכונים נבנה מערך ארגונומי שמטרתו היא למנוע בעיות רפואיות אצל העובדים, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. 

התאמת ריהוט מעבדה לצרכים ארגונומיים של העובדים

ריהוט וציוד ארגונומי נדרש למעבדות תעשייתיות, רפואיות, מחקריות ואלה שנועדו לזיהוי פלילי. ריהוט מעבדה ארגונומי חייב להיות עמיד, פונקציונלי, קל לניקוי ובטיחותי לעבודה עם חומרים כימיים רעילים או דליקים. 

התאמת ריהוט וציוד לחדרים נקיים לצרכים ארגונומיים דורשת התייחסות למבנה ההנדסי או המכני של כל פריט באופן אינדיבידואלי וזאת מכיוון שיצירת סביבה ארגונומית מתבססת על אבחון דפוסי פעילות והרגלי עבודה רבים, ביניהם: מונח ישיבה או עמידה במהלך העבודה, שימוש בכוח או לחץ, קצב ואינטנסיביות של פעולות חוזרות ועוד. כמו כן, מערך אגרונומי מתייחס לגורמים סביבתיים, כגון תנאי תאורה ואוורור מעבדה.

חשוב להדגיש כי אין ריהוט ארגונומי אחד שמתאים לכולם. לכן, מומלץ להציע לעובדים מגוון רב של פרטי ריהוט וציוד ארגונומיים (כיסאות, טיוטנים, עכברי מחשב ועוד) מסוגים שונים, כדי שיוכלו לבחור בפריט הנכון עבורם באופן אישי.

כיסאות ארגונומיים לחדרים נקיים

תהליך התאמת האבזור הארגונומי כולל את הפרמטרים הבאים:

  • כיסא ארגונומי למעבדה אשר מאפשר ישיבה נוחה, ללא הפעלת לחץ על הגב התחתון, גם תוך כדי שימוש במיקרוסקופ ובציוד מעבדה הדורש התקרבות פיזית. גבוה ובעל משענת גב נמוכה. ללא משענת יד. קל וקומפקטי, כדי לאפשר לעובד לנוע במרחב בחופשיות. המושב בנוי בהטיה קלה קדימה, כדי ליצור קירבה פיזית לציוד מעבדה (כמו למשל למיקרוסקופ). עם כיסוי עשוי מחומר אנטי בקטריאלי, שאינו סופג נוזלים וקל לניקוי.
  • שולחנות ודלפקי המעבדה שמידותיהם (זווית, רוחב וגובה) מתאימות לסוג העבודה המתבצע עליהם.
  • ציוד היקפי, כגון עכבר למחשב או המקלדת, המותאם באופן אישי להרגלי העבודה של המשתמש.
  • עמדות משרדיות ומעבדתיות ארגונומיות, המוקמות בדגש על יישום כללי עבודה נכונים.
  • שימוש נכון מהזווית הבריאותית בציוד מקצועי, כגון פיפטות, מיקרוסקופים  ודיספנסרים.
  • יישום הרגלי עבודה נכונים בעמידה מול מנדפים כימיים.