מה מותר ומה אסור בחדר נקי?

על כל מי שעובד בחדר נקי חלה חובה להקפיד על שלל כללים החיוניים למניעת הזיהום ולשליטה ברמת הניקיון של החדר. כך למשל, כל עובד חייב לדעת אילו חומרים ניתן ואילו אסור להכניס לתוך חלל המעבדה. מעבר לכך, על מנת לצמצם סיכוי לזיהום, העובדים שנכנסים אל חדרים נקיים חייבים לציית בקפדנות לסדרת ההנחיות אשר מגדירות את כל ההתנהגויות המותרות והאסורות בחדר נקי.

ציוד לחדרים נקיים

למה חשוב לשמור על כללי התנהגות מוקפדים בחדר נקי?

צוותי העבודה יכולים להעביר בחללי מעבדות זמן רב, תוך כדי ביצוע מגוון משימות – פיזיות, לוגיסטיות, ארגוניות ועוד. במהלך העבודה, הם מתקשרים האחד עם השני, מתהלכים בחלל, מפעילים מחשבים, ולמעשה לעיתים קרובות הם מתפקדים בדיוק כמו העובדים בכל משרד רגיל, עם הבדל משמעותי אחד: בניגוד למקומות עבודה סטנדרטיים, חדר נקי חייב להיות נטול חלקיקים מזהמים.

לכן, הנוכחות של העובדים, אשר עוסקים בשלל פעילויות בחלל המעבדה, כמו למשל הפעלת ציוד חדר נקי טכני, מניפולציות על חומרים כימיים, ניקיון, העברת חפצים ממוקם למקום וכדומה, עלולה לגרום לפיזור של חלקיקי לכלוך, פליטת גזים באוויר, שינויים ברמת הלחות והטמפרטורה, כאשר כל אלה פוגעים באופן דרסטי באיכות הסניטציה של חדר נקי וגורמים להצטברות של חלקיקים מזהמים. 

מה אסור לעשות בחדר נקי?

על מנת לשמור על רמת סניטציה גבוהה על העובדים בחללים אלו לשמור על הכללי הבאים:

  • העובדים בחדר נקי אינם מורשים להשתמש בטישו או מגבות נייר, אלא אם כן מוצרים אלה עברו טיפול אנטי סטטי.
  • יש להימנע מפעילויות כמו קריעה או חיתוך של נייר.
  • אסור לעשן, לאכול או לשתות בחדר נקי.
  • העובדים אינם מורשים להסיר פריטי ביגוד בעודם נמצאים בחדר נקי.
  • כל מגע במשטחים נעשה אך ורק באמצעות כפפות. אין להרים דבר מה מהרצפה ללא ניקוי מקדים.
  • על העובדים לנוע בצורה איטית, ללא תנועות פתאומיות, וזאת על מנת למנוע יצירת חשמל סטטי.

ביגוד לחדרים נקיים

הכנסת ציוד, פריטי ריהוט וחפצים נוספים לתוך חדר נקי

סוגיית הזיהום הופכת למשמעותית במיוחד כאשר יש צורך בהכנסת לתוך החלל הנקי ציוד בסיסי הנדרש לביצוע משימות שגרתיות, כגון עטים, מחברות או דפדפות, לוחות כתיבה וכדומה. מוצרים אלו עלולים לשאת על גבם מגוון רב של חלקיקים מזהמים, אשר יפגעו באופן מידי ברמת הניקיון של החלל.

על מנת לציית הכללים הנוקשים בנוגע להכנסת חומרים לתוך חדר נקי, כל ציוד שנדרש לעובדים חייב להיות מעובד, נוקה וארוז באופן מיוחד, על פי התקן המחמיר שמקובל בתחום. מעבר לכך, כדי לשמש בחדר נקי, גם הריהוט הבסיסי, כגון כיסאות לחדרים נקיים, שולחנות ומדפים וגם מחצלות לרצפה או פדים לעכברי מחשב חייבים להיות מיוצרים במיוחד עבור חדרים נקיים או לחלופין לעבור תהליך עיבוד ייעודי אשר הופך אותם לאנטי סטטיים, כלומר דוחים חלקיקים. כל ריהוט, הציוד משרד או מעבדה, בין אם יוצרו במיוחד עבור חדרים נקיים ובין אם עברו עיבוד וניקוי באמצעות חומרי חיטוי, נבדקים בקפידה לפני הכניסה אל החדר הנקי.

גם כאשר מדובר בחפצים אישיים, על העובדים לנהוג על פי הנחיות מחמירות. כך, ברוב החדרים הנקיים העובדים צריכים להשאיר את החפצים שאינם נדרשים לעבודה בלוקרים שממוקמים לפני הדלתות של המעבדה. כמו כן, בחדרים נקיים עם רמת גבוהה במיוחד של ניקיון, העובדים מחויבים להחליף בגדים בכניסה לחלל וללבוש חליפות, מסכות, כובעים, נעליים וכפפות העשויים מחומרים אנטי סטטיים.

בכל חדר נקי נעשה שימוש עם עגלות ייעודיות שבאמצעותם מעבירים חומרי מעבדה. ובכן, גם עגלות אלה זקוקות לטיפול מיוחד בכניסה לחדר נקי. בדרך כלל סוג הטיפול הנחוץ נקבע בהתאם לצרכים ספציפיים של חדר נקי, על פי רמת הניקיון הנדרשת, סוג החומרים, אופי העבודה המתבצעת בתוך החדר ועוד.