ריהוט אנטי סטטי

קטלוג ריהוט וציוד אנטי סטטי >

היעדרות של חשמל סטטי הוא תנאי הכרחי לפעילות תקינה של כל מעבדה, הן בשל הצורך בדיוק אבסולוטי בשקילה של חלקיקים כימיים, מניעת פגיעה בציוד אלקטרוני רגיש והן על מנת להבטיח סביבה בטיחותית עבור העובדים, במיוחד כאשר הם עוסקים בחומרים דליקים.

חשמל סטטי מהווה תופעה פיזיקלית, הקרויה בשם פריקה אלקטרומגנטית, שמקורה בהפרת איזון בין מטען שלילי וחיובי, הנוצר כתוצאה ממגע או חיכוך בין העצמים תוך כדי העברת האלקטרונים מאחד לשני. הצטברות של חשמל סטטי בתוך חדרים נקיים עלולה לפגוע בציוד, לעוות תוצאות שקילה של חומרי המעבדה, ואף לגרום לפיצוץ ולשריפה. כדי למנוע היווצרות של חשמל סטטי (ESD), יש להגן על חלל החדר באמצעות ריהוט אנטי סטטי, הכולל משטחים וכסאות מעבדה.

ריהוט אנטי סטטי

משטחי מעבדה אנטי סטטיים

משטחים אנטי סטטיים בנויים בטכניקת למינציה ייחודית המפעילה לחץ גבוה תוך כדי יצירת שכבת פחמן המפרקת חשמל סטטי. משטחי למינציה מגנים מפני חשמל אלקטרוסטטי ובנוסף גם מונעים הצטברות חלקיקים כימיקלים כגון תמיסות אצטון ובנזין. אם לא רכשתם שולחנות או עמדות עבודה אנטי סטטיים ניתן להנוח את המשטח האנטי סטטי על שולחן מעבדה או על דלפקי עבודה מסוגים שונים, כך גם על מדפים ומגירות. בנוסף נהוג לעשות שימוש במשטחי דריכה אנטי סטטיים המונחים על הרצפה בסביבת עבודה רגישה.

כיסאות אנטי סטטיים

הישיבה על כיסא עלולה לגרום להיווצרות חשמל סטטי תוך כדי חיכוך הבגד במושב והמשענת. המתח האלקטרומגנטי נוצר תוך כדי תזוזה של האדם היושב בכיסא, או כאשר הוא רוכן קדימה או נשען לאחור. בדרך כלל, אנשים אינם חשים בחשמל סטטי כל עוד הוא אינו מגיע למתח של 2000 וולט, אולם חשמל סטטי עלול לפגוע במכשור מעבדה רגיש גם כאשר המתח של המטען נמדד בוולט חשמלי בודד.

כיסאות מעבדה אנטי סטטיים המיועדים למעבדות וחדרים נקיים מכוסים בבדי ויניל, שאינם דליקים, העשויים באופן ייחודי על מנת למנוע היווצרות פריקה סטטית.

כסאות מעבדה אנטי סטטיים

חשוב לציין שבנוסף לריהוט אנטי סטטי ישנו ציוד נוסף הנדרש כדי להגן על חדרים נקיים מנזקי פריקה אלקטרומגנטית. כך למשל, ברוב המעבדות המצריכות רמת ניקיון גבוהה במיוחד משתמשים בבגדי עבודה אנטי סטטיים, העשויים לרוב מפוליאסטר.

כמו כן, ברכישת ציוד מעבדה, יש לקחת בחשבון כי משטחים וכסאות אנטי סטטיים עולים בממוצע בין 15% ל – 30% יותר מאשר פריטי ריהוט סטנדרטיים, המשמשים במעבדות. יחד עם זאת, טווח המחירים בענף הריהוט האנטי סטטי רחב במיוחד, ותלוי במותג החברה היצרנית, באיכות, בעמידות ובחוזק של המוצר עצמו.

טיפול בריהוט אנטי סטטי

ריהוט אנטי סטטי מתאפיין בעמידות גבוהה, אולם הוא עדיין מצריך טיפול ותחזוקה. כך למשל, כדי לשמור על תכונות האנטי סטטיות של המשטחים והכיסאות, יש לנקות אותם עם מים, בדי כותנה, מטליות נקיות מחלקיקים וסבונים עדינים או חומרי ניקוי מאמוניה. כמו כן, יש להימנע משימוש בציוד ניקוי במרקם קשה שעלול לשרוט את המשטח וכך למעשה לגרום להיווצרות פריקה אלקטרומגנטית. יש לוודא כי פריטי הריהוט שומרים על תכונות אנטי סטטיות ועל דפנותיהם לא נוצרו שריטות, קרעים או חיתוכים.