שאיבת עשן למלחמים

אדים ועשן שמשתחררים בזמן ההלחמה נחשבים למקור זיהום המסוכן לבריאות, לכן חשוב להקפיד להסיר אותם ביעילות ולטהר את האוויר בסביבת העבודה. אחת הדרכים היעילות להסרת העשן היא שימוש בכלי מקצועי ששואב את אדי ההלחמה.

מערכות שאיבה להלחמות משמשות במגוון תעשיות אשר בהן הלחמה היא תהליך נפוץ. כך למשל, הלחמה משמשת בתעשיות עיבוד מתכת והיא תהליך מרכזי בייצור רכיבים והתקנים אלקטרוניים, חיישנים, מודולי בקרה וחיווט חשמלי לרכבים, מעגלים חשמליים, מערכות הנחיה לכלי טייס ועוד. כמו כן, הלחמה נדרשת לייצור תכשיטים ויצירות אמנות, כמו פסלים וחפצי נוי ממתכת. שאיבת אדי הלחמה, הן במפעלים תעשייתיים והן בסדנאות קטנות, נעשית הן להגנה על בריאות העובדים ומניעת שחרור חומרים מזיקים לסביבה והן לשמירה על איכות המוצרים.

מערכת שאיבת ואקום לעמדת הלחמה וציפויים

למה חשוב לשאוב אדים ועשן במהלך הלחמת מתכת?

שאיבת עשן תוך כדי הלחמה חיונית לבריאותו ובטיחותו של מבצע ההלחמה, מגנה ושומרת על הסביבה, משפרת את איכות העבודה ומונעת טעויות ותאונות עבודה.

האדים המיוצרים במהלך ההלחמה מכילים חומרים מזהמים כגון עופרת, קדמיום, מתכות כבדות נוספות וחלקיקי כימיקלים. חשיפה ארוכת טווח לחומרים אלה עלולה לגרום למגוון בעיות בריאותיות, כולל בעיות נשימה, כאבי ראש וסחרחורת.

כאשר אדי הלחמה משתחררים לאוויר או למים, הם מזהמים את הסביבה. שאיבת האדים באמצעות כלי מקצועי עוזרת למנוע שחרור והתפזרות של חומרים מזיקים אלו לסביבה.

אדי הלחמה עלולים לחסום את הראייה של המלחם וכך להקשות עליו בזמן העבודה. ניקוי העשן מהאוויר עוזר לעובד לראות את הציוד וחומרי העבודה בבירור וכך מונע טעויות, תאונות עבודה ומשפר את איכות המוצר הסופי.

בתעשיות רבות נהוג לחייב יצרנים לבצע שאיבת אדים במהלך ההלחמה. הדרישה נעשית באמצעות תקנות ותקנים מחמירים. אי עמידה בתקנות אלו גוררת קנסות, בעיות משפטיות או פגיעה במוניטין של היצרן.

מערכת שאיבה 2 עמדות

תהליך שאיבת העשן למלחמים

תהליך ההלחמה כולל חימום והמסת סגסוגות מתכת לחיבור שניים או יותר מרכיבים יחד. תהליך זה יוצר אדים שמשתחררים לאוויר. להוצאת אדי הלחמה ניתן להשתמש בסוגים שונים של שואבי אדים או קולטי אדים, בהתאם לצרכים ולדרישות הספציפיות.

באופן כללי, תהליך שאיבת עשן כולל שלושה שלבים: משיכת האדים אל תוך השואב, סינון חלקיקים ושחרור אוויר מסונן ונקי.

שואב אדים פועל על ידי יצירת אזור לחץ שלילי סביב אזור ההלחמה, אשר מושך אדים לתוך השואב. לאחר מכן העשן עובר תהליך סינון באמצעות מסנן מקדים, שמסיר חלקיקים גדולים יותר, ומסנן HEPA, שמסיר חלקיקים קטנים יותר. לאחר מכן, האוויר המסונן משוחרר בחזרה לסביבה.

על מנת לבצע שאיבת אדים באופן אפקטיבי, יש להקפיד על מספר כללים:

  • השתמשו בסוג השואב המתאים לאופי והצרכים של העבודה המתבצעת. לדוגמה, שואב אדים קטן ונייד עשוי להספיק לעבודות הלחמה מזדמנות, בעוד שכאשר מתקיימים תהליכי הלחמה תעשייתיים יש צורך במכשיר שאיבת אדים גדול ועוצמתי.
  • יש למקם את המכשיר באופן נכון, כך שיהיה קרוב מספיק לאזור ההלחמה כדי ללכוד ביעילות את האדים אך בלי להפריע לעובדים בסביבה.
  • הפעילו את שואב האדים על פי הוראות היצרן. הקפידו על כללי הבטיחות בזמן פעילותו, לרבות לבישת ציוד מגן אישי מתאים והקפדה על אוורור טוב של אזור העבודה.
  • בצעו ניקוי ותחזוקה של שואב האדים כדי להבטיח את יעילותו ואריכות ימים. תהליכי תחזוקה כרוכים בהחלפת מסננים וניקוי פסולת שהצטברה במסננים.

מכשירים מקצועיים לשאיבת עשן במהלך הלחמת מתכת

בעוד שחובבנים העוסקים בהלחמה מדי פעם יכולים לבצע שאיבת עשן באמצעות אמצעים פשוטים, אותם ניתן להרכיב באופן עצמאי, אנשי המקצועי חייבים להשתמש בשואבי אדי הלחמה מקצועיים. הטווח של הציוד לשאיבה נע בין מכשירים קטנים וניידים שמתאימים לסדנאות עבודה פשוטות, ובין מערכות תעשייתיות גדולות ועוצמתיות עם שלל תכונות מתקדמות, כגון טווח מהירויות המאוורר, צגים דיגיטליים וטיימרים לכיבוי אוטומטי. דגמים מתקדמים ומשוכללים מצוידים בדרך כלל במסננים איכותיים במיוחד שמסוגלים להסיר יותר חלקיקים מהאוויר.

מערכת שאיבה לעמדת הלחמה

תכונות מתקדמות של מכשירים לשאיבת עשן

שואבי אדים מסחריים מציעים מגוון תכונות מתקדמות שהופכות אותם ליעילים, בטיחותיים ונוחים יותר לשימוש.

  • שינוי מהירות המאוורר – שואבי אדים מסחריים מאפשרים לעתים קרובות לכוון את מהירות המאוורר כדי לנהל את זרימת האוויר בהתבסס על גודל פיזי של סביבת העבודה או נפח האדים שנוצרים במהלך ההלחמה.
  • צגים דיגיטליים – הדגמים החדשים של מכשירים מסחריים לשאיבת אדים מגיעים עם מסכים דיגיטליים המציגים מידע רלוונטי כגון מהירות המאוורר, חיי המסנן וכמות האדים. מידע זה יכול להיות מועיל בניטור הביצועים של שואב האדים ולקביעת מועד להחלפה של מסננים.
  • טיימרים לכיבוי אוטומטי – חלק מהדגמים המתקדמים של מכשירים לשאיבת האדים מאובזרים בטיימר לכיבוי אוטומטי אשר תפקידו הינו לכבות את השואב בתום פרק זמן שמוגדר מראש. אופציה זאת חיונית להתייעלות אנרגטית, מניעת השחיקה של המכשיר בשל הפסקת פעילותו כאשר שאין בו צורך.
  • שלבי סינון מרובים – מכשירי שאיבת עשן מסחריים מתקדמים פועלים על בסיס שלבי סינון מרובים, כולל מסננים מקדימים, מסנני HEPA ומסנני פחם פעיל. מסננים אלה פועלים יחד כדי להסיר מגוון רחב יותר של אדים וחלקיקים מהאוויר, וכך להפוך את האוויר בסביבת העבודה לנקי יותר.
  • עיצוב ארגונומי – שואבי אדים מסחריים חדשניים מעוצבים לעיתים תוך מחשבה על ארגונומיה, בדגש על שמירה על הבריאות והכוח של העובד. איכויות ארגונומיות, כגון זרועות מתכווננות, ראשים מסתובבים ומסננים מכווננים בזווית, הופכים שימוש בדגמים אלה לנוח יותר לפרקי זמן ארוכים.  
  • הפחתת רעש – הדגמים המשוכללים של מכשירים לשאיבת עשן מאובזרים במנגנונים מיוחדים אשר הופכים אותם לשקטים יותר ממכשירים סטנדרטיים. מכשירים עם רמות רעש מופחתת עשויים לתרום לפריון העבודה באמצעות שיפור יכולת הריכוז של העובדים ומניעת פגיעה בחוש השמיעה.